It's all about the people - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Yellow Travels - WaarBenJij.nu It's all about the people - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Yellow Travels - WaarBenJij.nu

It's all about the people

Door: Yellow

Blijf op de hoogte en volg Yellow

08 Mei 2013 | Ghana, Cape Coast

Elmina is een klein stadje met ook op de punt een fort waar vroeger slaven werden gehouden. Vooral de Nederlanders hebben zich hier op gericht waar de Portugezen nog veel handelde in andere producten. Een best indrukwekkende toer die helaas verstoord wordt door een stelletje bijdehante Ghanezen die overal grappen over maken en tijdens dat een verhaal verteld wordt weglopen. Echt zo respectloos, helemaal omdat je zou verwachten dat het hun veel doet. Er is er één die zelfs probeert aan te pappen met de meiden waarmee ik ben en ook zelf de toergids gaat uithangen. Dit zorgt er ook voor dat je je gaat irriteren en minder kan realiseren hoe het allemaal daar geweest moet zijn. Er zijn verschillende ‘dungeons’ waar vrouwen en mannen apart zitten, kinderen zitten er ook gewoon tussen. Ze hadden weinig licht en ventilatie, en emmers om hun behoefte in te doen. Met 150 vrouwen op 30m2 (met een groep van 20-30 heb je ongeveer 1/3 bedekt als je beetje ruimte tussen laat) zal dit geen pretje zijn geweest. Boven de vrouwen dungeon was de kamer van een hoge pief die op elk moment kon vragen om een vrouw voor zijn genoegen..blijkbaar niet beest genoeg om seks mee te hebben! Er moesten dan een paar vrouwen op een klein binnenplein gaan staan waar die mislukkeling er één van koos. De vrouwen moeten angst uitgeslagen hebben aangezien op die plek je vastgeketend werd als je gestraft moest worden. Ook omdat na de daad de vrouwen vrij waren, omdat ze doodleuk zwanger werden. Ze kregen een huis toegewezen en uiteindelijk werden die kinderen klaargestoomd om mee te helpen met de slavenhandel..

Op het grote binnenplein was er een kleine cel waar slaven in moesten bij grove overtredingen en daar stierven zij dan ook. De gids laat ons er in en doet hem dicht. Bij het verlaten blijft er één man achter die met zijn arm boven zijn hoofd tegen de muur aanleunt en duidelijk ermee bezig is..vervolgens zien we een bordje naast de cel hangen waar excuses namens de ‘chiefs’ op staat en dat ze de pijn van de voorouders zullen gedenken, dat zij die terugkeren hun ‘roots’ vinden en dat de mensheid dit nooit meer toelaat. Vooral de Ashanti, die steenrijk waren, hebben massaal hun mensen verkocht en aangeleverd bij het fort, wetende dat ze slaven zouden worden. Op het plein was ook een plek, naast de Portugese kerk, waar een slavenmarkt was wat neerkomt op een veiling. Dit kon gebeuren omdat ze zelf ook al vormen van slavernij hadden. Aan beide kanten is er dus schuld, maar helaas heeft de Nederlandse overheid nooit (officieel) erkend dan wel spijt betuigd. We hebben nog het vetrek van de hoge pief gezien wat schofterig groot was en waarschijnlijk in totaal bijna even groot als de kerker voor de 150 vrouwen. Ook laten ze nog de mannen dungeon zien en de smalle tunnel die leidt naar de schepen waarin ze vervoerd werden over de oceaan. Er staan buiten kannonnen en nu zijn er vissersboten ipv slapenschepen. Vanuit het fort zie je er nog één St. Jago, waar vanuit ze Elmina Castle in de gaten hielden. Dit fort is door NLers gebouwd en dat zie je goed aan de dakpannen e.d. Leuk uitzicht over het stadje en wat kinderen die de heuvel af glijden met alles wat ze kunnen bedenken :)

Vervolgens naar het haventje gelopen waar we gegroet worden door een klein meisje met een prachtige lach door de mooie rij tanden en het feit dat ze af en toe wegkijkt. Ze heeft ook echt een kenmerkend gezicht, bijna volwassen, en zwaait constant met twee handen vol enthousiasme. We lopen verder de straat uit en komen een paar kinderen tegen die vanuit het niets op ons af komen en aan ons blijven hangen. Eentje speelt de djembé en timmert er lekker op los, iedereen wil opgetild en rondgeslingerd worden, ze doen een dansje voor en wanneer we het na doen vinden ze het hilarisch, ze vragen mijn naam en das ook natuurlijk weer grappig. Het zijn een stuk of 20 kinderen en natuurlijk duikt het meisje van eerder op, lachend en alles en doet vrolijk mee. Eén meisje praat alsof ze een Amerikaanse is met attitude, echt schattig. We zweten ons helemaal kapot, kinderen blijven maar vragen om opgetild te worden en mensen vinden het wel grappig. Wanneer we gedag zeggen en een taxi gaan roepen blijven ze plakken, handen vasthouden en gelukkig helpen wat volwassenen mee ze van ons af te krijgen :)

De rest van de dag en week blijven we lekker in Cape Coast hangen al is het stadje heel anders dan ik verwacht had. Ook is het veel minder leuk dan de plekken waar we de eerste week geweest zijn, er hangt gewoon een andere sfeer en het naroepen, brutaal verkopen e.d. wordt snel irritant. Vooral ivm mijn onderzoeksonderwerp, straatverkoop, heb ik nu 2 weken lang daar rondgehangen en met mensen gepraat en het wordt erg saai. Je wilt natuurlijk gewoon veel zien van het land en plekken bezoeken, bijv. Elmina waar toch een betere sfeer hangt..moeilijk uit te leggen. Met de mensen hier op het hotel is het wel gewoon leuk, zijn heel aardig en er is één kleine man met een brilletje die altijd lacht en oprecht een nederig en goed persoon. Samuel, een andere man die eerder een beetje vaag leek, blijkt uit heel aardig te zijn als je hem eenmaal kent en paar keer gesproken hebt. Hij kan mijn naam goed uitspreken nu en ook de receptioniste probeert het :) maar hij vraagt elke dag hoe het gaat. Wanneer ik een keer iets aan hem vraag wat hij gaat doen zegt ie “You want me to tell you what I’m going to do?” ;) Ook een Amerikaanse Ghanees gesproken die net als security guard werkt en gewoon zijn levensverhaal deelt.

Wat het ook leuk is zijn de ervaringen bij Oasis, een bekend beach resort hier waar ook aardig wat blanken zitten, waar ze tijdens het eten af en toe een showtje weggeven. De groep bestaat uit gespierde kerels en kunnen dingen waar je mond van open valt..Echt tof om te zien, met voornamelijk djembé’s die in flink tempo het ritme aangeven zijn er een paar mannen en vrouwen die dansen. Het gaat enorm snel, er is de eerste keer ook een blanke bij (hoorde erbij) die het erg goed kan maar toch weigerde wij een poging te wagen toen ze ons vroegen te komen dansen. We zijn er nu 2 keer geweest en afgelopen vrijdag met een klein groepje en beide docenten uitgegaan wat erg gezellig was. Lokale muziek is erg leuk en goed om op te dansen, dus je kan niet aankomen met houterige bewegingen. Over het algemeen als groepje kunnen we wel meedoen maar er zitten hier toch een paar tussen waar niemand aan kan tippen. Dit keer houden we het wat langer vol omdat er minder mannen de meiden lastig vallen. Er komen een paar kerels die we kennen en die zijn wel respectvol en is het ook erg leuk om mee te dansen. Eén ervan heeft vandaag gezegd tegen één van de meiden dat wij als groep telkens het ritme missen, alleen ik had wel moves ;)

Wat het echt leuk maakt is gewoon de groep die we hebben. We gaan elke avond uit eten omdat we hier niet kunnen koken en dan met zijn vijven of zessen in een taxi proppen waar eigenlijk maar 4 man kan zitten, we spelen spelletjes, komen elkaar vaak tegen in de stad dus ook lunchen en beetje rondlopen samen, spelen ’s avonds spelletjes wat ook erg hilarisch en luidruchtig is af en toe :P laatst ook een beetje karakoé op het balkon na noodles gegeten te hebben en lekker genieten van de bliksemflitsen in de lucht. Erg mooi, vooral toen de stroom even uitviel. Stroomuitval en wateruitval is trouwens heel normaal, ze hebben momenteel echt een tekort en personeel kijken niet echt vooruit dus telkens tanks bijvullen en dan raakt het weer op, dus moeten we weer wachten..op zich niet erg, maar wel frustrerend af en toe. Het zwembad was vorige week groen geworden, omdat ze sowieso niks laten circuleren en door watertekort niet meer schoon hielden. Toch wel nog een officieel briefje dat we niet mochten zwemmen, met krantenartikel erbij, alsof we dat anders wel zouden doen :P nu is het weer goed, na flinke chemicaliën erin te hebben gegooid.

De zee is vaak te ruig dus vandaar dat wel eens afkoelen in het zwembad, al is het nog te warm, maar nu eindelijk zondag in de zee gezwommen als je het zo kan noemen. Door de flinke onderstroming klapt alles op elkaar en het zijn vaak hoge golven maar als je vooraan blijft zit je maar tot je bovenbenen in het water en pas bij een golf kun je beetje helemaal onder. Ik heb wel flink moeten lopen om een rustig plekje te vinden want waar je blijkbaar een stuk had om te zwemmen had ik niet gevonden en overal zitten vissers op hun boten, maar ook mensen die hun behoefte doen dus wilde echt weg van dat alles..is wel mooi om gewoon langs het water te lopen, dit heb ik ook in de eerste week gedaan naar het stadje. Het duurt een uurtje maar met een windje en rustig aan lukt dat nog wel. Nu nog een keer terug met zonsondergang. We hebben trouwens een tornado in de zee gezien en er vormde nog een kleintje voordat het helaas weer over was. Erg mooi om te zien.

We zijn gisteren met bijna heel de groep de zee op geweest, met een grote vissersboot en interessante dingen gehoord: ze varen ‘s avonds als ze gaan vissen 5 uur uit de kust, zonder kompas en navigeren door de diepte volgens mij te meten, kunnen kapseizen als ze op een slapende walvis knallen en halen visnetten binnen met man en macht dus er werken geen luie of slappe mensen op de boot. Je ziet ook aan de visser zijn dikke vingers en eeltlaag ook op zijn voeten dat ze flink versleten zijn. Paar andere kerels zijn flink gespierd, ze tillen gewoon bijv. in hun eentje een buitenboordmotor op hun schouder van 20/40 pk! Vandaag nog wat leuke dingen meegemaakt: ik wilde iets kopen voor iemand en zou hiervoor eerst mijn zus bellen en toen ik later met 3 vrouwen terugkwam zei ze verbaasd: “Are these all your sisters??” :D Ook in de taxi waar een albino zat en de chauffeur en dame naast mij zeiden dat hij mijn “brother” was en toen ik moest lachen vonden ze het hilarisch. Ook toen ik uit stapte had ik mijn handen vol en gaf hem een pound (vuist tegen vuist) en dat was ook weer lachen omdat ik het volgens deed omdat we broeders waren.

Al met al is het nog steeds leuk hier maar er zijn wat dingetjes wat het al kleine stadje minder leuk maakt om elke dag rond te hangen..mensen zijn over het algemeen wel aardig als je ze eenmaal groet en gesprek mee hebt. Toch zou ik graag meer het binnenland in willen en niet constant hier zijn, maar gelukkig gaan we nu zeker naar Kakum National Park dit weekend, waarschijnlijk met overnachting waar kans is dat we nog wat mooie dieren in de al mooie natuur zullen treffen.

Gr. Jelle

• 09 Mei 2013 - 18:18

Jade:

Heel veel plezier nog Yellow! ;) Leuke verslagen schrijf je altijd. Groetjes aan de rest en geniet er nog allemaal lekker van! Liefs vanuit India!

• 09 Mei 2013 - 19:49

India:

Hey jelle!
    Super verhaal weer! Erg leuk! Ik hoop dat je geen last hebt van hoogte vrees, kakum is echt super super mooi! Have fun! Oja misschien nog een tip 3 km van kakum wonen nederlanders die hun eigen dierenopvang hebben. Duurt een uurtje en hun doen zoveel goeds voor de dieren daar! Monkey forrest heet het! Haha t is een tip;) have fun!

• 11 Mei 2013 - 09:03

Papa En Mama:

Hoi Jelle,
    Wat een belevenissen weer en leuk geschreven , we hopen snel weer meer van je te horen en te zien .
    Ook kijken we uit naar de foto's die je hebt gemaakt en nog speciaal naar die je zult maken in Kakum National Park.
    Groeten en tot gauw ,
    papa en mama